#RECLAME
Hoe moet je branded content weergeven?
Transparantie is key.
Een leuk pakketje gekregen om te promoten? Let op: hier hangen regels aan vast. Je moet bij het posten van branded content altijd duidelijk maken aan jouw volgers dat het hier om een advertentie gaat.
Doe je dit niet, dan kan je een boete krijgen. De FOD Economie, de Vlaamse Regulator voor de Media (VRM) en de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) houden dit nauwgezet in het oog. Better safe than sorry.
Jouw bedrijfsadres kan zijn:
-
jouw thuisadres;
-
het adres van jouw kantoor/studio;
-
het adres van een erkend bedrijvencentrum, zoals BeCommerce en FeWeb, waarmee je een dienstenovereenkomst heb afgesloten en waar je regelmatig aanwezig bent
Jouw bedrijfsadres kan niet zijn:
-
een postbus;
-
een adres van een kantoor of bedrijvencentrum waar je nooit aanwezig bent;
-
een fictief of virtueel adres
Nuttige linkS
Nuttige link
Nuttige linkS
Nuttige link
ORGANISATIES WAARNAAR JE KAN DOORVERWIJZEN
* Als je niet zeker bent met wie ze contact moeten opnemen, kan je ze altijd doorverwijzen naar Awel (voor min-18-jarigen) en Tele-Onthaal (voor +18). Je kunt je volgers ook stimuleren om zelfstandig aan de slag te gaan. Platformen met betrouwbare informatie over mentaal welbevinden én opdrachten om zelf te doen zijn NokNok (voor jongeren tussen 12-16 jaar) en Geluksdriehoek.be (+16).
Wat is branded content?
Er is sprake van branded content wanneer
- je een merk, bedrijf, product of dienst in jouw post, story of video vermeldt (tekst/visueel/auditief)
- én je voor die vermelding een bepaald voordeel ontvangt van het bedrijf achter dat merk of product of dienst: of dat nu geld is, kledij, een tegoedbon, een ticket voor een evenement, een restaurantbezoek, een reis, een commissie of zelfs een gratis sample.
Ook een kledinglijn die je samen met een merk uitbrengt, moet je aanduiden als reclame. Enkel wanneer je online communiceert over bepaalde producten die je zelf gekocht en betaald hebt zonder een voordeel van dat merk te ontvangen, is er geen sprake van branded content.
Wat is branded content?
Er is sprake van branded content wanneer
- je een merk, bedrijf, product of dienst in jouw post, story of video vermeldt (tekst/visueel/auditief)
- én je voor die vermelding een bepaald voordeel ontvangt van het bedrijf achter dat merk of product of dienst: of dat nu geld is, kledij, een tegoedbon, een ticket voor een evenement, een restaurantbezoek, een reis, een commissie of zelfs een gratis sample.
Ook een kledinglijn die je samen met een merk uitbrengt, moet je aanduiden als reclame. Enkel wanneer je online communiceert over bepaalde producten die je zelf gekocht en betaald hebt zonder een voordeel van dat merk te ontvangen, is er geen sprake van branded content.
Enkele tips:
Doen
Niet doen
Doen
Niet doen
Doen
Tijdens het uploaden geef je aan dat jouw content commerciële communicatie bevat.
Vb. ‘Betaald partnerschap’ toevoegen bij ‘Geavanceerde instellingen’ op Instagram.
Tag het bedrijf
Of de organisatie waarmee je samenwerkt.
Zorg dat je content een label (niet per se een hashtag) draagt:
‘advertentie’, ‘publiciteit’, ‘reclame’ of ‘advertising’/’advertisement’ voor een anderstalig publiek aan het begin van je copy of leesbaar in beeld.
Niet doen
Het is beter om ‘productplaatsing’ niet te gebruiken.
Het Communicatie Centrum laat deze vermelding toe, maar de Vlaamse Regulator voor de Media en de FOD Economie niet.
Gebruik geen afkortingen,
zoals ‘ad’ en ‘collab’.