#ISDATLEGIT
Mag je zomaar een wedstrijd organiseren?
Goede afspraken maken goed vrienden.
Je mag zeker een wedstrijd organiseren. Je mag wel niet vergeten dat er regels van zowel de sociale mediaplatformen als van de overheid zijn. Zo is het bijvoorbeeld verboden om willekeurig een prijs te verloten onder de deelnemers en kan je hiervoor beboet worden door de Kansspelcommissie. Check dus zeker alle regels voor je een giveaway op poten zet.
Jouw bedrijfsadres kan zijn:
-
jouw thuisadres;
-
het adres van jouw kantoor/studio;
-
het adres van een erkend bedrijvencentrum, zoals BeCommerce en FeWeb, waarmee je een dienstenovereenkomst heb afgesloten en waar je regelmatig aanwezig bent
Jouw bedrijfsadres kan niet zijn:
-
een postbus;
-
een adres van een kantoor of bedrijvencentrum waar je nooit aanwezig bent;
-
een fictief of virtueel adres
Nuttige linkS
Nuttige link
Nuttige linkS
Nuttige link
ORGANISATIES WAARNAAR JE KAN DOORVERWIJZEN
* Als je niet zeker bent met wie ze contact moeten opnemen, kan je ze altijd doorverwijzen naar Awel (voor min-18-jarigen) en Tele-Onthaal (voor +18). Je kunt je volgers ook stimuleren om zelfstandig aan de slag te gaan. Platformen met betrouwbare informatie over mentaal welbevinden én opdrachten om zelf te doen zijn NokNok (voor jongeren tussen 12-16 jaar) en Geluksdriehoek.be (+16).
Enkele tips:
Doen
Niet doen
Doen
Niet doen
Doen
Lees goed de algemene voorwaarden
van de sociale mediaplatformen na.
Maak een wedstrijdreglement met alle deelnamevoorwaarden,
zoals de duurtijd, minimale leeftijd voor deelname, enz.
Op die manier vermijd je nadien discussies met jouw volgers.
Stel een schiftingsvraag op
wanneer er meer juiste antwoorden kunnen zijn dan het aantal prijzen dat je kan weggeven.
De winnaar moet worden bepaald door een zekere kennis (zoals kennisvragen) of vaardigheid (zoals het posten van een originele foto of quote).
Niet doen
Vraag geen deelnamegeld.
Dat is verboden.
Organiseer geen loterij.
Dat is verboden. De reden hiervoor is dat de winnaar louter op basis van het lot wordt verkozen (zoals een sms ‘wedstrijd’ of willekeurig een naam trekken uit volgers die reageren onder een post).
Maak de winnaar van je giveaway niet bekend op jouw kanaal
tenzij je dit expliciet in je wedstrijdreglement hebt opgenomen.